Spring naar inhoud

3 december op het logistiek podium

Wij zijn gevraagd om op 3 december samen met een klant van ons (DFDS Seaways), een presentatie te houden over het verandertraject wat wij bij de klant begeleid hebben. Andere bedrijven die komen vertellen over hun verandertraject zijn Technische Unie, CB-Logistics (Centraal Boekhuis) en Neckermann.

De bijeenkomst is gericht op logistieke leiders die te maken hebben of krijgen met 1 of meerdere verandertrajecten.

Het programma voor 3 december is te vinden op http://www.logistiek-events.nl/wms/900983/Programma.html

3 december 2013 logistiek event verandermanagement

Middle management onder druk

Logistiek is een prachtig en belangrijk vak. Elke dag worden er topprestaties geleverd. De rol van de middle manager, als spin in het web, is hierin cruciaal.

Maar de druk op het middle management is aan het toenemen.

Niet alleen door de economische situatie wordt er meer van hem en zijn medewerkers verwacht, maar ook nieuwe verantwoordelijkheden zoals ziekteverzuim en financiën plus toenemende eisen van klanten en technologische ontwikkelingen, zorgen voor extra druk.

De middle manager een logistiek duizendpoot?

De druk op de middle manager zal verder toenemen, omdat het soort werk van de middle manager aan het veranderen is.

middle management logistiek

gegevens logistiekDeze veranderingen komen o.a. door de instroom van jongere (en mondige) medewerkers als vervanging van de ‘vergrijsde’ medewerkers.

En doordat het hoger management zich steeds meer bezig gaat houden met klanten en ontwikkelingen.

Maar ook door de verdergaande samenwerking met leveranciers en klanten en de daarbij horende technologische vernieuwingen.

En volgens het rapport van de topsector Logistiek zal de sector groeien en het aantal medewerkers in Logistiek fors toenemen.

De middle manager zal al deze veranderingen in goede banen moeten leiden.

Wat doen logistieke bedrijven?

Bij een aantal logistieke bedrijven zien wij dat er geïnvesteerd wordt in verbetertrajecten in combinatie met de ontwikkeling van de kwaliteiten van middle manager. NSK-EDC, DFDS Seaways, Hartsant, ERIKS zijn slechts enkele voorbeelden uit onze praktijk.

Ook in gesprekken met andere logistieke bedrijven blijkt keer op keer dat de rol van het middle management (vaak “teamleiders” genoemd) cruciaal voor het succes is.

Op 3 december aanstaande is er exclusief voor logistieke managers de gelegenheid te horen hoe logistieke bedrijven succesvol veranderen.logistiek

Ondertussen hebben 30 deelnemers van de 65 zich aangemeld.

Aanmelden kan hier: http://www.logistiek-events.nl/wms/900651/Veranderkunde-Logistiek.html

Op 3 december zullen wij samen met de directeur van DFDS Seaways ingaan op hun verandertraject en de rol van het (middle)management.  Tot dan?

Is de Topsector Logistiek iets vergeten?

De sector Logistiek is benoemd als topsector waarin Nederland zich wil onderscheiden ten opzichte van haar omliggende landen door slimmer te werken.
In de Logistiek is al veel geoptimaliseerd, gemechaniseerd en geautomatiseerd. Maar er blijft mensenwerk.

In de plannen van de topsector Logistiek is onder andere veel aandacht is voor de structurele vorming van kennis en innovatiekracht bij en door de hoger opgeleide medewerkers. Voor de lager opgeleide medewerkers lijkt in deze plannen slechts een uitvoerende taak weggelegd.

Vergeten?

Benutten we de kennis en kunde van medewerkers in de operatie voldoende? Of beschouwen we ze als menselijke machines? Is de menselijke maat belangrijk in de dagelijkse operatie? Welke rol kunnen de uitvoerende medewerkers spelen bij het bedenken en realiseren van verbeteringen en slimmer werken? Welke omstandigheden werken hierbij belemmerend en welke bevorderend?

Hierover gaan wij op 8 oktober 2013, met een selecte groep van logistieke eindverantwoordelijken, in dialoog.
U bent van harte welkom.

Datum

8 oktober 09:00 – 13.00 uur
Lokatie Heemstede
Vul onderstaande gegevens in om in te schrijven:

Corporate silence

Wel eens gehoord van ‘Corporate Silence’ ?

In dit artikel van Management Team wordt ingegaan op het grote stilzwijgen in organisaties. Volgens dit artikel wordt wel veel gecommuniceerd maar weinig gezegd. Medewerkers en managers houden hun mond over zaken die belangrijk zijn voor het succes van de organisatie. Schrik niet: een Amerikaans onderzoek spreekt van 85%.

In ons artikel Medewerkers in een kooi hebben we het onderwerp Mentaal verzuim aangekaart, met ook al verontrustende cijfers.

En het blijkt dat ruim twee van de drie managers een negatieve invloed heeft op het werkklimaat, volgens  onderzoek van organisatieadviesbureau Hay Group onder meer dan 95.000 managers bij 2.200 organisaties wereldwijd. Nederlandse managers doen het daarmee veel slechter dan het mondiale gemiddelde van 55 procent.

Gevolg

Gevolg is dat het talent van medewerkers en leidinggevenden niet volledig wordt benut. Of anders gezegd bedrijven kunnen veel beter presteren, waarbij 10 – 25% geen uitzondering is.

“Nederland zit op Goud”, maar het komt er nog niet uit.

De oplossing

Managers en leidinggevende kunnen dit niet (makkelijk) zelf oplossen omdat ze onderdeel van het probleem zijn. De eerste stap is dat ze gaan inzien dat het betrekken van medewerkers zeer belangrijk is en dat communicatie sterk verbeterd moet worden. Maar wie maakt ze dat duidelijk? Ik ben benieuwd naar jouw ideeën.

Benut jij jouw talent volledig?

Wil je weten of jij jouw talent volledig benut?

Klik dan hier en in 3 minuten weet jij het antwoord.

Wat bieden wij

Wij zorgen voor een blijvende prestatie-verbetering. Effectieve processen, systemen en medewerkers die met meer plezier en trots hun werk doen: dat is onze drijfveer.

Lees verder

Zag jij ook die rare hoofdbewegingen?

De 100ste Tour de France ligt al weer enkele weken achter ons. Helaas heb ik er maar beperkt van genoten want mijn favoriet Contador liet niet zien waar ik op hoopte. Froome, met die rare hoofdbewegingen, was beter en de terechte winnaar. Maar mooi fietst hij niet. Maar toch…

Gisteren was ik zelf aan het fietsen en betrapte ik me op het volgende: Op de weinige heuvels en bergjes die Nederland kent, klim ik niet meer zoals Contador (ik geef toe, ik deed hem na) maar maakte mijn hoofd ook van die rare bewegingen… Sterker nog ik voelde me langer en smaller, net zoals Froome.

Ik snap dat ik dit doe, want mensen zijn vooral geneigd om gedrag na te bootsen van een ‘model’ die ze aantrekkelijk (succesvol) vinden of die ze als belangrijk ervaren. Het voorbeeldgedrag van ouders is daarom zo belangrijk, net zoals het voorbeeldgedrag van managers. Maar let op: het brein imiteert wat je doet, niet wat je zegt!

Heb je trouwens al onze high-lights bekeken van het boek “Darwin voor managers” ? Dat boek gaat ook over imiteren.

En over voorbeeldgedrag en over Froome gesproken: bekijk de volgende clip eens. Ben benieuwd wie dat na gaat doen.

En als je nog niet genoeg van Froome hebt gezien:

Trends in verandermanagement

Gebaseerd op onze praktijk en diverse publicaties zien en verwachten wij de volgende trends op het gebied van verandermanagement en organisatieverandering.

  1. Recente en komende inzichten in de werking van ons brein geven nieuwe handvatten om een verandering succesvoller te laten verlopen (ratio vs emotie; de kracht van het onderbewuste)
  2. Kort cyclisch veranderen (3 tot 6 maanden) zal de norm zijn; veranderingen die langer dan 12 maanden duren zijn per definitie niet succesvol omdat de omgeving snel  verandert.
  3. De term weerstand bij medewerkers zal niet meer direct gerelateerd worden aan het feit dat medewerkers niet willen, maar zal gerelateerd worden aan het feit dat de manager niet in staat is om draagvlak voor de de verandering te zorgen
  4. Zingeving (het doel; de reden voor)  zal een belangrijke succesfactor worden voor organisaties en dus ook voor veranderingen.
  5. Het meten of de doelen (baten) van de verandering gehaald zijn zal frequenter plaatsvinden (nu wordt dat voor ‘slechts’ een kwart van de veranderingen gedaan)
  6. Verandertrajecten gaan beschouwd worden als mogelijkheden om talent  van medewerkers en leidinggevenden te benutten en te ontwikkelen; individueel trainen maakt plaats voor on-the-job (“on-the-change”) teamleren.
  7. De slagingskans van organisatieveranderingen (nu 30%) zal toenemen omdat management beseft dat zij de belangrijkste succesfactor zijn
  8. Management beseft dat een volgende stap in de carrière mede afhankelijk is van een succesvolle organisatieverandering
  9. Management zal mede daarom gericht kennis opdoen over verandermanagement en ervaringen gaan delen.
  10. Organisaties zullen de opgedane verandermanagement kennis en ervaring bundelen en zorgen dat er een standaard aanpak komt en dat die aanpak wordt toegepast

Graag vernemen wij jouw zienswijze en verwachtingen ten aanzien van organisatieverandering en verandermanagement.

Via deze link meer informatie om veranderingen succesvol te implementeren.

Highlights boek Switch – veranderen als verandering moeilijk is

In dit boek wordt niet alleen duidelijk gemaakt waarom veranderen lastig is maar ook hoe je wel succesvol kan veranderen.
Het antwoord zit in het begrijpen dat we een rationele kant hebben en een emotionele kant.

Lees verder

Mijn actielijst is te groot

Druk? Kom je tijd tekort? De oplossing is prioriteiten stellen. Toch?
Er is al veel bekend over het stellen van prioriteiten. Er zijn veel methodes, modellen en “bewezen” aanpakken. Maar wat is de rol van emotie hierin?

Lees verder

Audioboek – Succesvol veranderen en implementeren

Geen tijd om te lezen? Beluister dan ons audioboek. En hoor hoe een veranderproject succesvoller gerealiseerd kan worden.

Lees verder