Spring naar inhoud

Inzicht in de weg naar een succesvolle verandering

Als directeur of manager staat u elke dag voor een uitdaging. De operationele activiteiten moeten soepel verlopen en daarnaast bent u verantwoordelijk voor de realisatie van één of meerdere verbeterprojecten.

Zeker in deze tijd van crisis wordt een groot gedeelte van uw tijd in beslag genomen door allerlei operationele zaken. Zaken als ontslag of het verder reduceren van de kosten. Kortom meer doen met minder is bij heel veel bedrijven aan de orde van de dag.

En alsof dit alles niet genoeg is zorgt de concurrentie maar ook de wet- en regelgeving voor een niet te stoppen stroom aan kleine en grote vaak complexe verbeterprojecten. Deze verbeterprojecten kosten tijd, geld en vaak ook veel energie die al behoorlijk opgeslokt wordt door de operatie zelf.

Dat diverse onderzoeken aangeven dat slechts 30% van deze projecten succesvol is, werkt ook niet motiverend. We merken dat dit regelmatig spanningen oplevert en uw nachtrust niet bevordert.

Maar het kan ook anders. We zien namelijk ook dat projecten en verandertrajecten energie kunnen geven. Dit door verbeterprojecten te gebruiken als mogelijkheid om uw leiderschap en het talent van uw medewerkers te ontdekken en verder te ontwikkelen. Verbeterprojecten worden hierdoor leuker, leerzamer en last but not least: succesvoller.

De eerste stap naar een succesvol veranderproject

Voor een reeds gestart verandertraject maken wij in 2 weken inzichtelijk hoe uw verandertraject er voor staat, welke verbetermogelijkheden er zijn en welke aanpak daarvoor nodig is.
Voor een nog te starten verandertraject maken wij in 2 weken het veranderplan en veranderaanpak, gebaseerd op ons 7-stappen model.schatgraven 7-stappen

Via uitgekiende vragen, onder andere gebaseerd op de dimensies die zorgen voor een succesvolle verandering, onderzoeken wij bij de belangrijkste doelgroepen hoe zij tegen het verandertraject aankijken. Eventueel gebruiken we het meetinstrument SuccesGPS

Resultaat: inzicht, betrokkenheid en succes

Onze diagnose geeft inzicht. Niet alleen wat beter kan, maar ook wat goed gaat. En de diagnose geeft medewerkers en leidinggevenden ook energie en zorgt voor betrokkenheid. Enerzijds doordat ze betrokken worden in het onderzoek maar vooral doordat ze betrokken worden in de terugkoppeling en het benoemen van vervolgacties.

Het laten uitvoeren van deze diagnose is ook een teken dat het veranderproject belangrijk is en dat de mening van de betrokkenen er toe doet.

Het uiteindelijke resultaat is een grotere kans op een succesvol veranderproject.

Ervaringen van klanten

SuccesGPS prima thermometer: goed beeld van hoe ver we zijn op weg naar onze doelen. Beter nog: duidelijke verbeter projecten in beeld en gestart. Dion Gigengack, directeur bv Elspec

In 2010 hebben we een verbetertraject ingezet onder de naam “Champions League”. De basis van deze verbetering lag voornamelijk in het veranderen van de cultuur van de organisatie. Waar je dan tegenaan loopt, is de vraag “Maar hoe meet ik nu de resultaten ?”. De normale business KPI’s vonden wij niet voldoende. De SuccesGPS bood de oplossing. Deze tool heeft ons geholpen met 2 zaken: 1.) Bevestiging dat we de goede dingen doen en 2.) Welke dingen moeten we nog verder oppakken. De betrokkenheid van de medewerkers speelt in onze verandering een cruciale rol. We zullen ook in de toekomst gebruik blijven maken van de SuccesGPS. Henk Michels, HR-manager NSK

10 redenen om geen diagnose te doen

  1. u vindt het een teken van zwakte als u vraagt wat betrokkenen van de verandering vinden, want dat hoort u te weten
  2. u heeft geen tijd om de betrokkenen te vragen hoe zij naar de verandering kijken
  3. u weet hoe de betrokkenen naar de veranderingen kijken, zij hebben dit open en eerlijk kenbaar gemaakt
  4. u ziet de toegevoegde waarde van de diagnose niet
  5. u zit nu niet te wachten op reacties van betrokkenen, dat zorgt voor ‘gedoe’ en informatie waar u waarschijnlijk niets mee kan
  6. u weet nog niet wat de verandering exact betekent voor de betrokkenen
  7. u hoort liever bij de invoering wat de betrokkenen van de verandering vinden
  8. uw medewerkers of collega-managers zullen het vreemd vinden als u de betrokkenen vraagt naar hun mening over de verandering
  9. medewerkers moeten gewoon doen wat u vindt dat goed is voor het bedrijf
  10. een diagnose kost tijd en vertraagt daardoor uw veranderproject

De volgende stap

Organisaties zoals NSK, Elspec, Gemeente Vlaardingen, DFDS, Ahold, Stedin en Eriks gingen u voor. Wenst u ook meer zekerheid over uw veranderproject? Vul dan onderstaande gegevens in en wij nemen contact met u op

No comments yet

Reageren? Graag!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s