Spring naar inhoud

Mijn actielijst is te groot

prioriteren van veranderingen

Het maakt niet uit of je actief bent in de Logistiek, in de Financiële sector of in de non-profit. In veel bedrijven is het druk. Heel druk. En ik vermoed dat het de komende jaren niet rustiger zal worden.

Naast het dagelijkse werk is er vaak een lange actielijst. Met allemaal belangrijke acties en projecten. En ze hebben minimaal één ding gemeen: ze kunnen niet allemaal tegelijk opgepakt worden. Dat betekent kiezen en prioriteiten stellen, wat niet makkelijk is.

Prioriteiten stellen voor je persoonlijke actielijst is al lastig, maar in een organisatie is het nog veel lastiger onder andere omdat er veel belangen een rol spelen.

Er is al veel bekend over het stellen van prioriteiten. Er zijn veel methodes, modellen en “bewezen” aanpakken. Maar wat is de rol van emotie hierin?

Hoe los je een financieel probleem op

Stel je wordt gevraagd een bevriend stel te helpen met hun financiële schuld. De eerste stap die je ze laat doen: maak een lijst van al je schulden. De tweede stap is: bepaal wat je elke maand kan aflossen. Niets nieuws tot zover, maar nu komt de vraag: welke schuld los je af? Die met de hoogste rente? Of de grootste schuld of de kleinste schuld? Rekenkundig bekeken zou je voor de schuld met de hoogste rente moeten gaan. Maar hier komt het verrassende: emotioneel is het verstandig te starten met de kleinste schuld!

Succes zorgt voor succes

Het aflossen van een schuld (maakt dus niet welke) zorgt voor een gevoel “ik kan het’. Dit succes (hoe klein dan ook) geeft vertrouwen en zorgt dat je doorgaat om de volgende schuld af te lossen. Hetzelfde geldt voor afvallen. En je begrijpt hetzelfde geldt voor de enorme lijst met acties en projecten: pak een makkelijke en zorg voor succes. En bij projecten: maak ze klein en behapbaar. Voor meer tips luister hier  hoe projecten en veranderingen succesvol worden.

2 Reacties Post a comment
  1. Rene #

    Mee eens! Een kortere actielijst geeft meer rust.
    Gettings things done (boek) heeft mij hierin geholpen. O.a.:
    * Zet geen acties ook op je actielijst die je direct binnen 5 minuten kan afhandelen.
    * Maak de acties op de actielijst concreet (dat geeft rust)! Niet “oppakken winstdeling buitendienst” maar bijvoorbeeld “afspraak plannen met x, y, z om problematiek winstdeling buitendienst in kaart te brengen”.

    30/05/2013

Trackbacks & Pingbacks

  1. Mijn actielijst is te groot | Management-signal...

Laat een reactie achter op Rene Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s